Turreferat fra tur til Råstu

Flyvraket ved Råstu
Flyvraket ved Råstu Foto: Brit Bakken

Søndag kl 09.00 møttes en liten glad turgjeng opp på parkeringsplassen ved Steinbrua i Grødalen. Været var fint, klar og kald luft og ikke en sky på himmelen.

Råstu, søndag 29. august 2021

Vi startet turen opp skogen på en fin sti som var relativt tørr etter mange dager med mye regn. Vi fulgte T-merkinga mot Raubergshytta. Når vi kom over skoggrensa ble terrenget slakere og vi fikk sett omtrent hvor vi skulle gå for å nå dagens mål. Stien til Råstu er nedlagt men det var ikke problem å se den gamle merkinga. Vi passerte den kjente «Appelsinskavlen», på vinterstid ligger en fin snøskavl der og mange skigåere tar en liten rast der gjerne med en appelsin. Ved appelsinskavlen fikk vi en flott utsikt mot fjella i Trollheimen. Disse fine fjella fulgte oss hele veien opp.

Rett før vi skulle ta fatt på langbakken som har mange «luretopper» tok vi en god pause. Den ene turguiden Heidi serverte gjengen plommer. Det ga oss energi til å ta fatt på siste etappe på turen. Langbakken opp gikk greit, og da vi kom opp på platået før selve toppen tok vi oss tid til å se på deler av flyvraket og en stein med hull i før vi gikk til toppen.

På toppen var det nesten vindstille og vi tok en skikkelig god rast der vi så på den flotte utsikten og satte navn på ulike fjell vi så.

På turen ned tok vi av fra den nedlagte stien ved «Appelsinskavlen» og gikk ned til Langtjønna før vi kom inn på T-merket sti ned Svøu og til Vangshaugen turisthytte.  Stien langs elva Svøu var veldig fin og mange fine bilder ble tatt. Ned selve Svøu var det noe sleipt og vått, men med et flott turfølge og vær var ikke det noe problem.